Jag har använt Lightroom i ganska många år nu men anser mig inte som någon expert. Det är här jag håller mina bilder organiserade och det är här jag redigerar dem. Men det är först nu som jag känner att jag har fått till ett bra arbetsflöde som snabbar upp arbetet, så jag tänkte dela med mig av det. Det här kanske inte passar dig, men det har snabbat upp mitt arbete.

Ladda in och sortera

Först av allt så laddar jag förstås in bilderna från minneskortet. Mappen ger jag sedan en kort beskrivning frånsett det datum den får automatiskt. Har märkt att de svenska bokstäverna kan ställa till med problem ibland så jag undviker dem.

prntscr1

Sen går jag igenom dem och använder då stjärnmarkeringar.
1 stjärna: Sparas, men redigeras inte
2 stjärnor: Redigeras senare om jag hinner
3 stjärnor: Bilderna jag tycker är allra bäst och som jag vill redigera snarast möjligt
4 och 5 stjärnor: Dem använder jag normalt sett inte.

prntscr2

Därefter försöker jag tagga bilderna med det de alla, eller väldigt många, har gemensamt (Oftast ort åtminstone). Resten väntar jag med tills bilderna är redigerade så jag inte lägger ner arbete på att tagga bilder som ska raderas.

Redigera

Sen väljer jag att göra en sökning på de jag ska redigera. Jag väljer då poängsatt och sedan de som har t.ex. 3 stjärnor eftersom det är dem jag vill redigera först.

prntscr3

Dessutom kryssar jag i att sökningen bara ska visa de bilder som är färkodade med grått som är standardfärgen om man inte väljer nåt annat.

prntscr4

Det gör jag av två skäl:
– Jag använder sedan färgkodning för att markera vad som ska göras med bilden.
– I och med att jag färgkodar en bild när den är redigerad så försvinner den från sökningen och jag bläddras vidare till nästa bild automagiskt. Så där slipper jag ett moment, att bläddra själv. Låter inte så besvärligt men det snabbar upp det hela.

Sen är det bara att börja redigera bilderna, en efter en. Är jag missnöjd med den efter redigeringen så tar jag bort stjärnmarkeringen eller nedgraderar den till färre stjärnor beroende på om jag vill spara den eller inte. Högerklicka på bilden för att komma åt att göra det. Då kommer bilden att försvinna ur din sökning.

Sökning använder jag även för att söka alla bilder jag inte har stjärnmarkering så kan jag snabbt radera dem alla på en gång.

När bilden är redigerad

Det är nu jag använder mig av färgkodningen.

För mig handlar den om vad jag ska göra med den “färdiga” bilden. För mig kretsar det en hel del om Flickr eftersom det är där jag har mina bilder. För dig är det kanske nåt helt annat och du måste förstås anpassa det efter dina behov.

Högerklicka på bilden för att komma åt att färgkoda den. Då kommer bilden att försvinna ur din sökning. För min del blir de flesta bilder färgmarkerade som gula nu eftersom de ska taggas mer.

Genom att lägga upp de färger du använder under Samlingar så har du alltid de sökningarna till hands och når dem snabbt.

prntscr5

Så här ser det ut för mig:
Gröna: Färdigredigerade som ska postas till Flickr
Blå: Bilder som jag har postat till Flickr
Lila: Bilder som jag inte är lika nöjd med som de gröna men som vid tillfälle ska till Flickr så jag har backup på dem. Lägre prioritet helt enkelt.
Gula: Ej taggade klart.
Röd: Bilder jag valt ut till nåt särskilt, t.ex. till Fotosöndag. Det kan variera över tid.

De flesta bilderna hamnar först som gulmarkerade hos mig. Sen går jag in i samlingen för gult och taggar dem alla på en gång. När jag är klar med dem väljer jag sedan att ändra färg på dem beroende på vart de ska och hur bra jag tycker de är. De bästa blir gröna, de inte lika bra lila. Om jag ska ha bilden till något särskilt kan den bli rödmarkerad istället.

Hoppas du har nytta av hur jag lagt upp mitt arbetsflöde och kan använda det för att justera så du får ett som passar dig!