Först av allt måste man fråga sig vad man menar med att lyckas på Flickr. Beroende på vad det är du vill uppnå så behöver du ha olika strategier. Här tänkte jag ta upp några olika infallsvinklar och strategier.

Det som är generellt för att lyckas på ett socialt nätverk oavsett om det är Twitter, Instagram, Flickr eller något annat är att leverera bra innehåll och att nätverka. Ju bättre innehåll och ju mer interaktivitet med andra, desto bättre lyckas man som regel.

För de flesta av oss som inte är kändisar, om det sen är från TV/film eller som fotografer, så kräver det en hel del arbete för att lyckas på Flickr precis som med allt annat. Många har Flickr endast som en backup av sina bilder och det var även så jag började med tjänsten. Då kan man inte räkna med någon större aktivitet på bilderna.

I mitt flöde på Flickr har jag otroligt duktiga fotografer som inte får något större intresse för sina bilder där eftersom de inte insett att det inte räcker bara att posta bilderna där, det är ett socialt nätverk. Sen kan det förstås också vara deras bedömning att de inte har tid, ork eller lust att vara aktiva där. Som motpol finns det fotografer som inte alls är lika duktiga men som får mycket uppmärksamhet och aktivitet på sina bilder för att de är aktiva i grupper och nätverkar.

En fotovän med fantastiska bilder slutade vara aktiv där (flyttade sin aktivitet till en annan tjänst) men postar foton ibland och aktiviteten på hans bilder, som är otroligt bra, har minskat till en bråkdel av vad det var tidigare.

Är man mer aktiv på andra sociala nätverk så kan man förstås dela dem där, t.ex. på Facebook, Twitter och Pinterest och få mer spridning och views på så sätt. Det genererar som regel mest views eftersom man måste ha ett Flickrkonto för att favoritmarkera och kommentera.

Begrepp på Flickr

Album / Set

Album eller Sets använder man för att organisera upp sina egna bilder. Jag har tidigare bloggat om hur man kan organisera sina Sets med automatik. Här kan du se vilka Album jag har just nu.

Skärmavbild 2015-03-01 kl. 14.19.10

Gallerier / Gallerys

Gallerier/gallerys är ungefär detsamma som album men där samlar man som regler andras bilder. Exempel; Tulpaner

Grupper

Grupper kan du söka efter så du hittar sådana som passar för just det du gillar att fota. Det finns grupper för allt och lite till. Det du behöver kolla upp är förstås reglerna för grupperna och även att det är aktivitet i gruppen. Det finns en del där aktiviteten dött ut.

Här måste jag förstås göra lite reklam för Fotosöndag eftersom jag själv ingår i teamet bakom. Där går det ut på att tolka ett tema i veckan, men det finns grupper även med dagliga utmaningar och grupper där bilderna ska ha ett visst innehåll t.ex. landskap eller street fotografi. Det finns dock en hel del andra grupper som har olika temaidéer och även de med tävlingar.

Få spridning på bilderna

Om man som jag vill att andra människor ska se bilderna och använda dem så hjälper det förstås att ha en CC-licens som tillåter att alla får använda bilderna fritt. Det görs ett otroligt stort antal sökningar efter bilder som får användas gratis varje dygn. Det finns en hel del sökverktyg utöver Flickr sök som många av dem bara söker bland bilder med CC-licens. Mashable har en lista på några olika Flickr söktjänster.

För att komma högt i resultatet i sökningar så finns det några saker som ger effekt:

  • Bra bilder förstås. Men det finns otroligt många bra bilder på Flickr att konkurrera med.
  • Taggningen. Bra sökord är viktigt och gärna på engelska för att få större spridning. Jag har valt att tagga både på svenska och engelska.
  • Bra bildtitel. Om du inte lägger in någon får den bildfilens namn och t.ex. IMG_68292 är ju inte till hjälp för någon.
  • Även fältet description/beskrivning kan utnyttjas för att t.ex. berätta en historia kring bilden.
  • Aktivitet på bilderna (views, comments och favs). Aktivitet fås som regel genom att man själv är aktiv och kommenterar och favoritmarkerar andras bilder. Vill du att folk ska lägga märke till dig så kommentera, inte bara favoritmarkera.
  • Grupper. Om bilderna finns med i grupper påverkar rankningen i sökresultatet. En del grupper är väldigt aktiva och är du aktiv i dem kommer det troligen att ge resultat i form av aktivitet på dina bilder.
  • Kontinuitet. Posta foton regelbundet och inte alltför många i taget. Med många på en gång kommer du inte att få så mycket aktivitet på alla bilderna. Sprid hellre ut postandet.
  • Den totala mängden bilder du har har också en viss betydelse. Hittar någon en av dina bilder så ser de kanske på flera.
  • Konsekvens i vad man postar. Familjebilder från födelsedagskalas mitt bland dina naturbilder är kanske inte så intressant för dem som följer dig för dina naturfotons skull. De bilderna kan man ställa in så bara vännerna ser dem.
  • Ju längre du funnits där och varit aktiv verkar också påverka sökresultatet.

Väljer du att ha en C-licens, copyrightlicens, istället så får du troligen mindre spridning, men i gengäld betalt när dina bilder används.

Hamna på Flickr Explore

Exakt vad som gör att du hamnar där med din bild är höjt i dunkel, för det är så Flickr vill att det ska vara så ingen kan utnyttja systemet, och dessutom förändras detta efter hand. Men mycket är detsamma som i rubriken ovan “få spridning på bilderna” men det finns ytterligare en sak som är avgörande här:

  • Mycket aktivitet på kort tid. Där kan väldigt aktiva grupper vara till stor hjälp.
  • Eftersom man i webblösningen för Flickr endast ser den senaste bilden från dem man följer är det kanske klokt att bara posta en bild i taget eller i alla fall tänka över hur ofta man ska posta.
  • Hur många som följer dig påverkar också, så i detta fallet kan det faktiskt vara en fördel att inte ha så många följare. Mycket aktivitet sätts i relation både till antalet följare och hur mycket aktivitet det brukar vara på dina bilder annars.
  • Vilka dagar och tider som du får mest aktivitet på dina bilder beror till stor del på dina följare och när de är aktiva. Jag har många utländska följare som förstås har en annan dygnsrytm än vad jag har. Aktiviteten är generellt lägre på helgerna så då verkar det vara lättast att få en Explore. Jag tror det delvis beror på att färre är inne och söker efter bilder på helgerna.

Marknadsföra sig som fotograf

1 TB lagringsutrymme är ju gratis och det går att göra olika sets och gallerier för att visa upp sina bilder från en mängd olika parametrar så vill man ha Flickr som ett visningsrum så går det förstås utmärkt.

Om man har detta syfte så är förstås urvalet det enda som är riktigt viktigt, och förstås att man marknadsför länken till sin Flickr på andra ställen.

Få många views

Eftersom man i webblösningen för Flickr endast ser den senaste bilden från dem man följer så bör man bara posta en bild i taget och inte posta nya så ofta om man vill ha maximalt antal views per bild.

Det finns de som manipulerar datumet för att bilden ska hamna överst i följarnas flöde igen men det är inget som jag skulle rekommenderat. Risken är stor att det kostar dig följare.

Summering

Det finns säkert andra strategier som kan lyckas. Och det finns säkert också andra mål man kan ha med sin närvaro där. Detta är de slutsatser som jag har dragit utifrån mina egna iakttagelser och erfarenheter där. Jag har varit rätt aktiv där ganska länge nu. Jag följer inte mina egna råd till fullo, i bland finns det ju praktiska aspekter att ta hänsyn till, men det kan förhoppningsvis vara någon till nytta som checklista över vad man kan tänka på. Med snart 5 miljoner views så tycker jag att jag har lyckats bra med att göra mina bilder synliga föör andra.

I korthet kan man säga att aktivitet föder aktivitet även här, precis som det gör på Twitter, Instagram och andra sociala medier.

Den här bilden postade jag i juli 2014. Den används på flera hundra webbplatser. Den har nu över 35 000 views och får 100-200 views per dag. Den finns med i fyra grupper, är taggad och har INTE varit med på Flickr Explore.
Cup of coffee

PS! Det är bara på de gamla Pro-kontona (betalar du så har du ett) som man kan se statistik. Flickr lade ut en enkät i veckan om just statistik, så vill du ha statistik över dina bilder, gå in och fyll i den och var med och påverka.