Jag är lite förundrad över att det verkar vara så få svenskar och speciellt skåningar som tar tillfället i akt och besöker Social Media Week i Köpenhamn. Det ligger ju nära till för oss och med olika föreläsningar och workshops under en hel vecka så finns det en del att välja på. En hel del hålls på engelska, om man är osäker på om man klarar av danskan.

Konceptet Social Media Week

Social Media Week ordnas i inte mindre än 21 städer runt om i världen, från Köpenhamn som är närmast till New York och Mumbai. Alla städerna anordnar det dock inte samtidigt utan det sker i fyra olika omgångar, i februari, juni, september och november.

Formen skiljer sig en del från det vi är vana vid här i Sverige. Alla föreläsningar och workshops sker ute på olika företag, organisationer och myndigheter.

För- och nackdelar med Social Media Week

Fördelar:

  • Gratis. En avgift tas ut om du inte dyker upp dock.
  • Roligt att komma ut till de företag som föreläser eller anordnar workshops.
  • Helt andra cases och föreläsningar än vad man hör om på seminarier och läser om i pressen.
  • Danskar är trevliga och bjuder oftast på lite förtäring.

Nackdelar:

  • Platserna tar fort slut så gäller att anmäla sig snabbt.
  • Eftersom föreläsningarna är runt på olika ställen i stan tar det lite tid att ta sig emellan och blir inte så effektivt som om allt hade varit på samma ställe.
  • Det blir mindre nätverkande än om allt varit samlat.
  • Språket kan vara en nackdel. Jag klarar av en föreläsning på danska men inte en workshop.

Kort om två av årets föreläsningar på Social Media Week

DSB – Instagram

dsb2-1

Ett väldigt välordnat arrangemang där vi träffades på Huvudbangården, fick åka specialtåg till DSB Byen och Lokomotivvaerkstaedet där föreläsningen hölls. Föreläsningen handlade om bilder och Instagram och hur de arbetar med att visa upp kundernas berättelser. De uppmanar till användning av hashtaggen #dsbudefra för att poängtera att det är andras syn på dem det handlar om och bevakar noggrant även annat som handlar om dem. Innan de återpostar andras bilder frågar de alltid om lov och berättar i vilken kanal de vill använda bilden. Bilder från Instagram används även på Facebook och har använts till kampanjer.

Smart nog så hade de gjort eventet så Instagramvänligt som möjligt och det avslutades med en rundtur i Lokomotivhallarna eller en Instawalk om man så vill.

DSB:s Instagramkonto

Fackföreningen Kommunikation og Sprog – Facebook

IMG_0676

Kommunikation og Sprog är en ganska liten fackförening men har 26 000 som har gillat deras Facebooksida. Från att ha funnits där bara för att man ska, har man målmedvetet arbetat med Facebook för att värva b´nya medlemmar. Mycket aktivitet och många språknördar som gärna diskuterar språk.

Några punkter från deras recept på framgång:

  • Aldrig fler än ett budskap i en uppdatering
  • En Vipgrupp för de mest aktiva
  • Att ge följarna något som t.ex. en bok om just att lyckas på sociala medier
  • Man kan posta roliga bilder om man hittar en vettig koppling till verksamheten
  • Fråga om lov att använda bilderna
  • Inte posta språkfel från små företag för det upplevs som att man hänger ut dem. Från stora företag går det dock bra
  • En mix av roligt och debatt fungerar, men inte stort engagemang om tunga frågor
  • I annonserna använder de alltid flera olika bilder för att se vilken som funkar bäst
  • Annonsering för 10-15 k senaste månaden gav 13 nya medlemmar

Kommunikation og Sprogs Facebooksida

Artikel av Anders Witzel, kommunikationskonsulent, som var den som föreläste