Digital framtid var temat i går, den 26 juni, när det hölls seminarium på kommunhuset i Sölvesborg. Det var sölvesborgsbon Fredrik Pallin som tog initiativ till och anordnade dagen efter att vi hade avslutat en kurs i Digital strategi hos Hyper Island.

Mellan föreläsningar höll Petter Wärnsberg från Hyper Island korta workshops för att summera vilka lärdomar vi kunde dra och vilka utmaningar som finns inför framtiden i deltagarnas egna verksamheter.

Sociala medier i marknadsföring

Först ut av talarna var Johan Braw, VD för Sölvesborgshem som berättade hur han använder sociala medier i sin marknadsföring. Några citat från Johan som summerar det som jag tog med mig från hans dragning:

  • Ljungavikens eget teJag jobbar med sociala medier för att skapa en magkänsla.
  • För att skapa en anda i ett företag behöver man bildsätta den. Bara ord räcker inte.
  • Att lyfta fram människorna är viktigt.
  • Man är ju skittråkig om man bara pratar jobb så det gäller att blanda i lagom dos.
  • Boendemarknaden marknadsför sig huvudsak i dagsljus.
  • Sociala medier är dunderhonung för vår marknadsföring.
  • Boosta andra. Var generös i relationerna.

Som ett smakrikt minne fick vi med oss hem varsin påse av det te som han använt sig av för att marknadsföra Ljungaviken. Ska bli spännande att prova det.

Digital medborgardialog

Nästa punkt på dagordningen var Sofia Lindqvist och Sara Sandqvist från Sölvesborgs kommun som pratade om sin digitala medborgardialog.

Sölvesborgs kommun finns i dag på Facebook, YouTube och LinkedIn, och startade upp ett Instagramkonto i våras som går runt bland medarbetarna. Här finns mer information om deras konton på kommunens webbplats.

Sölvesborgs kommun har funnits med på Facebook sen den 13 december 2010. Någon politiskt antagen strategi för arbetet finns inte och den revideras kontinuerligt för att man ska kunna jobba med kontot på bästa sätt. Något som de uppenbarligen har lyckats bra med eftersom Sölvesborg återfinns på de topplistor över kommuner på Facebook som Kreafon tog fram i våras. Några av deras tips på att lyckas:

  • Ett personligt anslag ger mycket bättre respons när kommunen pratar i sociala medier.
  • Våga. De negativa synpunkterna har ju inte uppstått på grund av att kommunen skaffat ett Facebookonto.
  • Väcka känslor är viktigt när det gäller Facebookinlägg. Film har visat sig fungera bra.

Synas mer på nätet

Tobias Karlsson från You Us and Them berättade om hur de hjälper sina kunder att synas mer på nätet. Något som han poängterade vikten av är att bevaka vad som skrivs om dig/företaget/produkten och att stanna upp och utvärdera även om allt går väldigt fort i dag.

Han betonade vikten av att förstå och känna av målgruppen oavsett kanal. Har man inga resurser att lägga på de större verktygen som till exempel Meltwater News så använd i alla fall Google Keywords för att se vilka sökord som används så att du kan anpassa dig efter det. Små företag kan få bra synlighet genom att jobba med de sökord som inte är så generella.

Kommunikation som konverterar

Sist ut var Jerry Silfwer, även känd som Doktor Spinn, som bland annat driver mad science digital. Han pratade om kommunikation som konverterar.

Den digitala utvecklingen

Det funkar inte att bara trumma ut sina egna nyheter på den sociala webben. Journalister är inte intresserade av jippon, de vill ha konflikter.

Jerry pratade mycket om hur autencitet, relationer och kommunikation konverterar. Att dela med sig brukar generera bra saker tillbaka. Ger spinn. Man delar med sig av varumärken man gillar till vänner för att man gillar dem.

Stoooora kampanjer

Det är Gagnamn Style och Red Bull vi tävlar om uppmärksamhet med. Stora företag med stora resurser har råd att köpa sig uppmärksamhet, men de flesta har inte det och måste jobba på ett smartare sätt. Och då är inbound marketing att föredra.

Inbound marketing

Inbound marketing är de fans, den trafik och de prenumeranter du redan har. Jerry rekommenderar att man arbetar med den i första hand i stället för att ständigt jaga nya fans. Skönhet kommer inifrån. Det är vanligt att man lägger krut och pengar på fel grupper.

Lägg 90 % av marknadsföringen på dem som redan vet vem jag är, redan har jobbat med och/eller redan har rekommenderar mig. Det är effektivare.

Det är de 1% som vi ska koncentrera oss på

Människor: 1 % är medskapande, 9 % interagerar med de medskapande, 90 % smyger/absorberar information

Tre goda råd:

  1. Kärleksbomba dem som förtjänar det. Till exempel dem som har kommenterar på din blogg. När du får hjälp t.ex. med en retweet på twitter, säg tack så bygger du en relation. Var ödmjuk! Alldeles för få företag säger tack till de som delar innehållet.
  2. Den egna webbplatsen är fortfarande grunden i digital marknadsföring. Sociala medier är satelliter. Utan en flexibel webbplats är det omöjligt att ta närvaron i sociala medier till nästa nivå. Kommunikatörer är bra på att beställa trycksaker men behöver kunna beställa kod också.
  3. 15/15-metoden. 10 andras innehåll, 4 eget innehåll, 1 uppmaning. Ta hand om fansen istället för att jaga nya. Genom att dela andras material bygger man en relation.

Kolla om det finns ett engagemang. Finns det inget är det både svårt och dyrt att bygga upp ett.

Summering

Även media var intresserade och bland annat P4 Blekinge och Blekinge Läns Tidning gjorde ett besök. Här en bild som Fredrik Pallin tog av artikeln i Blekinge Läns Tidning.

Artikel från seminariedagen

Här finns en Storify med alla tweets med hashtaggen #digitalframtid från dagen.