Oavsett om du försöker marknadsföra dig som fotograf eller försöker marknadsföra din verksamhet med bilder på sociala medier så är bra bilder bara den första utgångspunkten. Det krävs en hel del till för att lyckas. Vad som gör en bra bild tänkte jag inte dock inte uppehålla mig vid.

De vanligaste bildtjänsterna

  • Facebook – Livslängden för de bilder och nyheter du postar är i regel kort, men poster med bilder får större uppmärksamhet än rena textuppdateringar. Dock gör Facebooks algoritmer som dessutom ändras nu och då det rätt knepigt att få stor räckvidd. Den potentiella spridningen är oslagbar eftersom så stor andel av “alla” finns där. En nackdel är att Facebook försämrar bildkvalitén vilket är lite frustrerande.
  • Google + – Den kanske största fördelen med denna tjänsten är att inläggen syns bra vid googling.
  • Tumblr – Tjänsten gör det lätt att dela vidare och få stor spridning. Stort i den yngre generationen.
  • Flickr – Frånsett att tjänsten är stor så används den mycket av folk som söker efter bilder och där finns möjlighet att söka utifrån licensform. Vill man ha spridning av bilderna med CC-licens till bloggar, artiklar etc så är nog Flickr bästa valet. Många använder Flickr som pressarkiv eftersom man kan ladda ner bilderna i flera olika storlekar därifrån.
  • 500px – Generellt högre kvalitet på fotona här än på Flickr eftersom tjänsten kostar om man vill kunna posta många bilder. Används ofta av fotografer som portfolio.
  • Instagram – Det fyrkantiga formatet på bilder ser en del som en fördel, medan andra ser det som en nackdel. Allt fler företag finns nu här från att ha varit mest privatpersoner i början. Stort i den yngre generationen.
  • Pinterest – På Pinterest samlar man pins (länkar som visar bilderna) så själva bilderna behöver postas någon annanstans. Fördelen är att man även kan pinna texter och samla inspirationsmaterial till sina kunder.
  • Twitter – Man brukar inte nämna Twitter som en bildkanal, men efter de senaste förändringarna syns bilder bra i Twitter och har potentialen att få stor spridning. Om du har Twitter Cards på din webbplats/blogg så kommer bild med vid delning därifrån. Så Twitter kan vara en bra kanal för att dela dina bilder från andra kanaler.

Händer otroligt mycket

Det är inte lätt att sticka ut i bruset. Enligt infografiken på Qmee för 2014 händer bl.a. detta på 1 minut:
Flickr: 1,1 k foton laddas upp
Instagram: 67 k foton laddas upp
Tumblr: 4,7 miljoner poster (inkl. repostningar)
Facebook: 293 K statusuppdateringar
Pinterest: 3,4 k pins

Att tänka på innan

  • Vilken målgrupp har vi? Finns de på den kanalen vi tänkt satsa på?
  • Läs på om den kanalen du/ni valt. Allt från användarvillkor till att att läsa artiklar på nätet om dem som lyckats. Mycket är lika i många kanaler men det finns skillnader som man behöver ha koll på.
  • Kolla upp andra som finns på den kanalen och se hur de gör.
  • Lyssna och lär av dem som använder plattformen mycket och som har varit med länge.

Att tänka på oavsett vald kanal

  • Anpassa alltid innehållet efter kanalen. Att köra identiskt samma reklambild i alla kanaler är sällan lyckat.
  • Håll koll på förändringar som sker med den valda kanalen så att du kan anpassa strategin vartefter.
  • Anpassa bilderna efter den storlek och upplösning som är optimal för kanalen.
  • Var en del av communityn, inte en megafon.
  • Arbeta kontinuerligt och regelbundet.
  • Sprid ut publiceringarna i tid istället för att posta 10 bilder på en gång.
  • Ha koll på vilka som inte bara följer dig utan även vilka som sprider ditt/ert innehåll.
  • Ta väl hand om dina/era befintliga fans, inte bara jaga efter fler.
  • Följ upp den statistik du kan få för att se vad som fungerar och vad som inte gör det.
  • Använd statistiken för att se vid vilka tidpunkter det är bäst att posta, när du får mest respons.
  • Gör reklam för ditt konto och dela även i andra kanaler.
  • Ha bra texter (och metadata/taggar) till dina bilder.
  • Besvara och var aktiv i kommentarsflödet. Närvaro och aktivitet föder aktivitet.
  • Försök hitta din egna, om möjligt unika, vinkel på det hela. Just nu är “bakom kulisserna” populärt. För att synas då behöver man göra det annorlunda, roligare eller bättre.
  • Kommunicera hellre känslor än logiska argument.
  • Våga även satsa smalt. Väldigt nischat med en mindre publik kan också löna sig.
  • Anpassa dig efter det som är aktuellt. Kan vara allt från helgdagar som jul till valet.
  • Agera snabbt så kan du dra nytta av aktuella händelser som t.ex. alla de som hakade på The Epic Split (reklamfilm).
  • Tid och engagemang är viktiga faktorer för att lyckas. Satsa inte i fler kanaler än vad du orkar med.

Utgå från målgruppen

4129779298_fe8ebc76ce_o

En sak att ta i beaktande i dag är att väldigt många använder de olika kanalerna via sin mobil. Hur många beror lite på målgruppen. Så i dag är det väldigt viktigt att allt fungerar i alla enheter från mobil, till läsplatta och dator. Allt ska också gå snabbt i dag så man har inte många sekunder på sig att fånga uppmärksamheten.

Det är nog delvis därför det avvikande och extrema delas vidare i så stor utsträckning. Oftast är det ju inte det budskap man vill förmedla, oftare det motsatta.

När du skapar bilder som din målgrupp blir engagerad av måste du utgå från den miljö där bilderna når mottagaren, och kanske framför allt från vilket syfte den som tittar på bilden har. Du behöver sätta in bilden i ett större sammanhang, och se dess roll i att berätta en historia.

Alla bilder med en tydlig idé har en chans att bli virala även om det verkar vara vanligast med djur, babybilder, humor och kontroverser.

Strategin ska alltid vara att göra bra, relevanta bilder med en tydlig idé, inte bara jaga klick och försöka bli viral. Det finns inget recept på hur något blir viralt. Bra innehåll är alltid värt uppmärksamhet.

I en studie undersökte NY Times Insight Group  vilka typer av känslor som bidrog till delning. Några av dessa var: underhållande, gripande, upplysande, inspirerande, chockerande, gulligt, rädsla, ilska, och kontroversiellt.

Mer läsning

Det finns inte så väldigt mycket skrivet specifikt för bilder, men mycket är ju detsamma som gäller som för mer textbaserad publicering, men lite hittade jag som kan vara av intresse.

Så får du snurr på bilden – Internetworld

Strategi för att lyckas på Pinterest – Deepedition DigitalPR

Därför fungerar inte den påkostade reklambilden i sociala medier – Bisonblog

Stora och bra bilder säljer mer – Alinder design

Viral marknadsföring – 5 ingredienser för bra spridning – Be better online

Storytelling på nätet – så sprider du ditt budskap i sociala medier – native hit

Låt bilden göra jobbet i sociala medier!

10 sätt att jobba med Instagram och Pinterest i din kommunikation

Top Tip: Using Photos in Your Social Media Strategy – marketing services

Photography for Social Media: 5 Detailed Tips – Convince & Convert

Visual Impact: How Photos Ramp Up Your Social Media Strategy – Hashtags

26 Ways to Use Visuals in Your Social Media Marketing

3 (More) Tips for Creating a Social Media Image Strategy

Better Social Media Strategy: Show, Don’t Tell

How Estée Lauder Creates Effective Photos for Facebook, Pinterest, Twitter, Instagram

The Photographers Guide to Instagram (PDF)

 

Foto: Social media apps, Jason Howie. CC

Foto: Captive Audience. JJ. CC